W roku szkolnym 2011/2012 Publiczne Przedszkole  w Żelechowie przystąpiło do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego pt."Mały odkrywca w Przedszkolu"

Pierwszy projekt skierowany był do dzieci młodszych, birało w nim udział 75 dzieci  z grup 3-4-latków.  Jego celem było zwiększenie u dzieci wiedzy ogólnej o świecie poprzez rozbudzenie pasji do nauki i zdobywania doświadczeń. Program ten wykorzystywał niezwykły potencjał intelektualny dzieci, które podczas zabaw i doświadczeń rozwijajły inteligencję poznawczą i emocjonalną, rozwijały koncentrację i pamięć. Do programu włączeni byli Rodzice, którzy mieli za zadanie utrwalać słownictwo poznane podczas zajęć w przedszkolu poprzez prowadzenie z dziećmi  gier  memo, bingo, literabble.

W ramach projektu dzieci podejmowały następujące aktywności i działania:

Hodowanie roślin

W ramach projektu Mały Odkrywca - Zaczarowany Zajączek  dzieci miały o okazję samodzielnie hodować rośliny. Wszystko po to aby utrwalić sobie wiedzę z zajęć, na których dowiedziały się czego rośliny potrzebują do życia. Dzieci same sadziły małe cebulki na szczypiorek i siały rzeżuchę. Potem jednym roślinom dostarczały tego co potrzebne aby rosnąć - światła i wody. Z kolei inne nasiona miały kiełkować bez dostępu do światła i bez podlewania. Dzieci były bardzo podekscytowane doświadczeniem i codziennie sprawdzały jak rośliny rosną. Jak można się łatwo domyśleć tylko w przypadku pierwszych nastąpił wzrost.

 

Odparowywanie i skraplanie wody

Na innych zajęciach przedszkolaki poznały nowe dla nich zjawisko odparowywania wody. Podczas eksperymentu zauważyły, iż woda którą się podgrzeje paruje, a kiedy doprowadzimy do jej wrzenia to parowanie wzrasta. Następnie został przeprowadzony kolejny eksperyment, podczas którego wodę w łyżeczce podgrzano nad płomieniem świecy. Nad łyżeczką umieszczono lusterko, tak aby parująca z łyżeczki woda skraplała się na nie. Na tym przykładzie dzieci zrozumiały jak tworzą się chmury i skąd bierze się woda, która spada na ziemię w postaci deszczu. Dzieci chciały asystować podczas eksperymentu i były nim bardzo zainteresowane.

 

Puszczanie ?zajączków

 

Bardzo ciekawe okazały się zajęcia, na których dzieci mogły same ?odbijać? światło, używając do tego wskaźników laserowych, latarek i lusterek. Dzieci puszczały ?zajączki? na ścianie, co uświadomiło im zjawisko odbijania się światła od lustra i tego że dzięki lustrom możemy kierować światło tam, gdzie chcemy. Zabawa z lusterkami bardzo się dzieciom spodobała, dlatego też trwała bardzo długo.

 

Budowa kwiatu

Cechą charakterystyczną projektu Mały Odkrywca - Zaczarowany Zajączek była możliwość samodzielnego przeprowadzania eksperymentów przez dzieci, co pozwalało im szybciej i prościej przyswoić wiedzę. Stąd też kiedy na jednych z zajęć dzieci poznawały budowę kwiatu, miały możliwość poznać ją na żywych ich okazach. Przedszkolaki samodzielnie rozchylały płatki aby zobaczyć pręciki i słupek. Mogły także pozbawić kwiat części płatków aby dokładniej zobaczyć jak jest zbudowany. Wszystkie dzieci chciały z bliska zobaczyć poszczególne elementy budowy kwiatu. Po takiej żywej lekcji nie miały problemów z samodzielnym narysowaniem kwiatu i wyszczególnieniem w nim słupka i pręcików.

 

Mimowolna nauka czytania

W ramach projektu dzieci uczyły się czytać przez zabawę. Na każdych zajęciach utrwalały poznane wcześniej wyrazy i poznawały nowe. Przedszkolaki poznawały wyrazy globalnie, nie uczyły się poszczególnych liter, z których się one składają. W tym celu wyrazy był powieszone w sali aby dzieci obcowały z nimi na co dzień. Poza tym dzieci uczestniczyły w wielu zabawach z użyciem wyrazów.  Najbardziej podobała im się zabawa z plastronami, kiedy zawieszały sobie poszczególne wyrazy na szyję. Zamieniały się wtedy w to, co te wyrazy oznaczają, np. w ptaka, pszczółkę czy kwiatek. Dzieci utrwalały poznane słowa również poprzez wykonywane prace plastyczne, tzn. wyklejały słowa plasteliną na kartkach. Dzięki temu rozwijały sprawność motoryczną rąk i koordynację wzrokowo-ruchową. Jest to doskonałe ćwiczenie przygotowujące dzieci do przyszłej nauki pisania. Choć na początku sprawiało ono spore trudności niektórym przedszkolakom, to potem wykonywały je z ochotą i zaangażowaniem, a odwzorowywanie kształtów liter sprawiało im dużo satysfakcji. Kolejną zabawą mającą wprowadzić dzieci w świat czytania było czytanie książeczek. Dzięki książeczkom poznane wcześniej wyrazy dzieci uczyły się łączyć w zdania. Chętnie obserwowały czytanie książeczek przez swoich kolegów i pomagały sobie nawzajem w czytaniu. Dodatkowej atrakcyjności tej formie nauki dodawał fakt, iż przez cały czas towarzyszyły im misie, które nie tylko wytrwale słuchały czytanych przez dzieci książeczek, ale także mogły je w razie potrzeby przytulić.

 

Jak rośliny piją?

Na jednych z zajęć w ramach projektu dzieci dowiedziały się jak rośliny  pobierają wodę z gleby. Dzięki ciekawemu doświadczeniu zmogły zobaczyć tkankę przewodzącą w łodydze, która umożliwia jej transportowanie wody z korzenia do wyższych partii rośliny. Dzieci umieściły łodygi selera naciowego w wodzie zabarwionej na niebiesko. Po pewnym czasie zauważyły jak woda wnika w naczynia przewodzące, ponieważ na łodygach selera widać było niebieskie żyłki. Dzięki szkłom powiększającym dzieci dokładniej zaobserwowały to zjawisko. Wszystkim bardzo podobała się praca z lupami i dzieci z niecierpliwością czekały na swoją kolej, aby móc obejrzeć roślinę w powiększeniu. Zajęcia okazały się bardzo ciekawe i każdy przedszkolak brał w nich aktywny udział, stąd zdobyta na nich wiedza na pewno na długo pozostanie w ich pamięci.